Web Koncept

új alkalmazások, szolgáltatások a nemzetközi mezőnyből merítve, web trendek, technológiák, szemléletváltás, forradalom

Archívum

Licenc

Creative Commons Licenc

HTML

Üzleti angyalok, avagy keressünk befektetőt!

2007.05.17. 12:38 | kósa.szabolcs | Szólj hozzá!

A héten részt vehettem a Magyar Innovációs Szövetség vállalkozásfejlesztési fórumán. A téma az üzleti angyalok tevékenysége és az ezzel kapcsolatos magyarországi helyzet volt. Ez a téma a magyar online piac fejlődésének egyik kulcskérdése, hiszen számos olyan arra érdemes kezdeményezés van, amely tőke hiányában küszködik a növekedéssel és elég ritkán hallani komolyabb felvásárlásokról, korai szakaszú befektetésekről ebben a szektorban.

Az üzleti angyalok olyan magánszemélyek, akik személyes vagyonukból fektetnek be ígéretesnek tűnő induló vállalkozásokba és jó esetben szakmai múltjuk, kapcsolati rendszerük és kompetenciáik alkalmassá teszik őket arra, hogy érdemben bekapcsolódjanak a vállalkozás stratégiai irányításába.

Néhány tanulság.

Az egyik legfontosabb ezek közül az volt, hogy Magyarországon az induló vállalkozások tulajdonosai, megálmodói sok esetben elzárkóznak attól, hogy tulajdonrészt engedjenek át cégükből, illetve hogy az irányításban a befektető is részt vegyen. A tőkebefektetői kultúra kialakulásának egyik alapeleme, hogy elfogadjuk, pénzért bizony üzletrész jár, valamint több szem többet lát, több agy többre képes. Alapvető érdeke minden induló cégnek, hogy a befektető tapasztalatait kamatoztatni tudják a pénzügyek, a stratégiai irányítás és az üzletmenet-menedzsment területein.

Magyarországon a nagyobb kockázati tőke alapok elsősorban a már működő, növekedési potenciállal rendelkező vállalkozások területén aktívak. A magyarországi piacon még ezeknek a viszonylag nagyobb pénzügyi volumenű tranzakcióknak a száma sem haladja meg a 60-at a Magyar Kockázati és Magántőke Egyesület által ismertetett friss statisztikák alapján.  Ez rossz hír a kisebb, 200 millió forint alatti tőkeigényű, korai vagy startup szakaszban lévő vállalkozásoknak, mint amilyen a legtöbb magyarországi online kezdeményezés. A magyar online piac az aktív internetezők számát tekintve kockázatos területnek számít és a bevonható tőke nagysága kezdeti szakaszban mélyen a nemzetközi átlag alatt van. Az online startupok számára emiatt a  legnagyobb esélyt hazánkban és egész világon többnyire az üzleti angyalok jelentik.

A tőkebevonás szakaszában lévő projektek átlagosan mintegy egynegyede jut el abba a fázisba, hogy valódi érdeklődést tapasztaljon befektetők részéről. A létrejött üzletek száma természetesen ennél is kisebb és nyilván ezek közül sem lesz mindegyik sikeres.

Mit tehetünk?

A projektgazdák, amennyiben végigjárták az első 2F (friends - barátok, family - család) nyújtotta lehetőségeket és nem sikerült megoldani a megfelelő tőke bevonását, a harmadik F-hez fordulhatnak, amit az angolszász kultúra a Fools (bolond) kategóriában jelölt meg. Ez a viccesnek szánt megfogalmazás a privát befektetőket, azaz magukat az üzleti angyalokat jelenti. Ők a magánszemély mivoltukból fakadóan nehezen érhetők el, sokszor rejtőzködő stratégiát folytatnak.

Hogyan érhetjük el tehát az angyalokat?

Az előadó, Makra Zsolt az Innostart Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ munkatársa ismertette kezdeményezésüket, amely lehetőséget nyújt induló vállalkozásoknak, hogy befektetőt találjanak.

Az Innostart 2000 óta működteti az üzleti angyal klubot, amelynek rendezvényein lehetőség nyílik projektjeink bemutatására befeketetők előtt. Ezek a rendezvények tematikusan szerveződnek különböző szektorok, ágazatok köré.

Azok a projektgazdák akik nem kívánják szélesebb közönség előtt bemutatni dédelgetett "gyermeküket" szintén jó partnerre találhatnak az Innostartban. A központ munkatársai egy előzetes értékelő kérdőív bekérésével szűrik ki a projektek közül azokat, amelyek a megfelelő szakaszban vannak és érdemesek arra, hogy befektetők előtt prezentálhatóak legyenek.

Ez az előzetes kontroll minden projektgazda számára hasznos, hiszen ötletének, terveinek értékét és esetleges gyengeségeit kockázatoktól mentesen mérheti fel, külső elfogultságtól mentes, objetív szemlélő segítségével. Mint gyakorló Innostart ügyfél elmondhatom, hogy munkatársaik aktívan és érdemben foglalkoznak a kiválasztott projektekkel és érdeklődés esetén könnyen egy valódi privát befektető előtt találhatják magukat.

Természetesen egy ilyen prezentációra valóban felkészültnek kell lennünk, mivel az idő korlátozott és nagyon fontos egy órában pozitív személyes benyomást keltenünk, mivel ebben az esetben is ember ad el embernek. Jó, ha saját magunkkal szemben is kritikusan felkészülünk a legtöbb szóba jöhető kérdésre és őszintén feltárjuk az összes lehetséges kockázatot és az ezek kiküszöbölésére tett javaslatainkat.

Arról, hogy hogyan induljunk neki egy üzleti tervezési és befektetői prezentációs folyamatnak sok szakirodalmat találunk elsősorban a nemzetközi weben. Az Innostart magyarországon elsőként kidolgozott egy Project Ideas nevű prezentációt, amely figyelmünket a befektető keresés fontos szempontjaira irányítja. A Project Ideas honlapja.

Mint projektgazda, magam is aktívan dolgozom azon, hogy megfelelő befektetőt találjunk. A tőkebevonás folyamatának gyakorlati tapasztalatairól egy későbbi posztban szót ejtek majd. Addig is figyelmetekbe ajánlom a lehetőséget, amelyet az Innostart nyújthat.

Címkék: projekt kockázati tőke online szektor üzleti angyal üzleti tervezés befektető

A bejegyzés trackback címe:

https://webkoncept.blog.hu/api/trackback/id/tr777216

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.